Fotokurser

Jag håller kurser inom fotografi tillsammans med Studieförbundet Vuxenskolan (SV) i Mora, Dalarna. Nedan finns en kort, preliminär beskrivning av några av mina kurser. Kontakta gärna mig om Ni har några frågor. Det går också bra att titta på SV´s hemsida, där man även kan anmäla sig till kurserna.

Studieförbundet Vuxenskolan, Dalarna

Välkomna!

Bird

Kursbeskrivningar

Digital Systemkamera

(En systemkamera är en kamera som man kan byta objektiv på)

5 kurstillfällen, max 8 pers, 18.00-21.00, Startar vid tillräckligt intresse!

Lär dig mer om det kreativa verktyget systemkameran. Lär dig att utnyttja kamerans fulla potential, uppnå det resultat du vill och känna dig mer säker med kameran i olika situationer. Kursen vänder sig till dig som vill ta din fotografering till en ny nivå och innehar en systemkamera.

– Systemkamerans delar och funktioner.Kurser1

– Hantera kameran. Olika funktioner i olika situationer.

– Förstå och kontrollera ljuset, använda blixt m.m.

– Vad är en bra bild? Komposition, effekter m.m.

– Gemensam fotoexkursion, praktiska tips, sammanfattning.

5 kurstillfällen, max 8 pers, 18.00-21.00, Startar vid tillräckligt intresse!

Dyk djupare i fotografins värld under fem kvällar. Vid varje kurstillfälle kommer vi att fördjupa oss inom ett speciellt område av fotografin. Kursen vänder sig till dig som redan har grundläggande kunskap om din systemkamera. Kanske har du gått en grundkurs i fotografering eller så har du fotograferat en tid. Ta förutom kameran, också gärna med dig en lös blixt och ett teleobjektiv om du har. Detta är absolut inget krav, men en rekommendation, då man kan få ut lite mer av kursen.

Preliminärt kursupplägg:Grey Swan 2

Utrustning, introduktion, lite repetition och genomgång av spännande tillbehör till din kamera.

Porträtt, hur tar man ett bra porträtt, hur tänker man, vilka knep finns.

Naturfotografering och macrofotografering, hur förevigar man naturen på ett trevligt sätt, hur får man till det lilla extra i bilden, hur fotar man små motiv.

Blixtfotografering, när, var och hur använder man sin blixt, skapa effekter och utnyttja din blixt till fullo.

Sport, rörelse och nattfotografering, kameran vid speciella tillfällen, sammanfattning, avslutning.

 “Väldigt pedagogisk och lärorik kurs. Perfekt för nybörjare som köpt sin första systemkamera och vill lära sig att använda den!” Anna, deltagare på grundkursen
“En bra grundkurs där du lär dig både det tekniska och det kreativa!Rose-Mari, deltagare på grundkursen
“Gå kursen om du vill komma längre än till autoläget på din systemkamera!” Lars, deltagare på grundkursen

WeddingFeatured


Digital kompaktkamera

(En kompaktkamera är en kamera som har ett inbyggt objektiv, alltså inga lösa delar. Kompaktkameran kan dock ha ett inbyggt zoomobjektiv)

5 kurstillfällen, max 10pers, Startar vid tillräckligt intresse!

Kurser3Lär dig hur du skapar bättre bilder genom att förstå mer om hur kameran fungerar, komposition och tekniker. Kursen vänder sig främst till nybörjaren som framförallt använder sig av kompaktkamera eller enklare systemkamera.

– Hur fungerar kameran? Tekniken i kameran, slutare, bländare m.m.

– Hur använder jag kameran? Olika situationer, olika funktioner

– Komposition och hur man bygger upp en bild.

– Ladda in bilden i datorn och lättare bildbehandling

– Gemensam fotoexkursion, praktiska tips, sammanfattning.

5 kurstillfällen, max 10pers, Startar vid tillräckligt intresse!

Under fem kvällar fördjupar vi oss inom fotografins värld. Vid varje tillfälle tittar vi närmare på ett speciellt område och lär oss mer om att använda kameran i olika situationer. Kursen vänder sig till dig som redan har grundläggande kunskap om din kompaktkamera. Kanske har du gått en grundkurs i fotografering eller så har du fotograferat en tid.

Preliminärt upplägg:Portrait1

Utrustning, introduktion, lite repetition och genomgång av spännande tillbehör till din kamera.

Porträtt, hur tar man ett bra porträtt, hur tänker man, vilka knep finns.

Naturfotografering och macrofotografering, hur förevigar man naturen på ett trevligt sätt, hur får man till det lilla extra i bilden, hur fotar man små motiv.

Blixtfotografering, när, var och hur använder man sin blixt, skapa effekter och utnyttja din blixt till fullo.

Sport, rörelse och nattfotografering, kameran vid speciella tillfällen, sammanfattning, avslutning.

LandscapeFeatured


Praktisk fotografering

5 kurstillfällen, max 8pers, start vid tillräckligt intresse

Förbättra dina kunskaper inom fotografering genom praktiska övningar. Vi delar in oss i små grupper, tar oss an olika uppgifter och diskuterar sedan bilderna vi tar.

Vi går inte in så mycket på det tekniska utan försöker utveckla vår egen kreativitet. Därför rekommenderas att du redan har god kunskap om hur din kamera fungerar. Kanske har du gått mina tidigare kurser eller så har du fotat en del redan.

Exempelvis kommer vi att fokusera på komposition och hur man kan bygga upp en bild, hur man arbetar praktiskt med kameran och olika sorters motiv.

10.00-16.00, Datum kommer!

Helags9Följ med på en dag av fotografering utomhus. Vi utnyttjar dagsljuset för att prova olika tekniker och praktisera vad vi lärt oss under grund- och fortsättningskurserna. Under dagen genomför vi en rad olika uppgifter med olika teman för att sedan gå in och titta på och diskutera bilderna vi tagit. Vi praktiserar bland annat komposition, exponeringskontroll, blixtanvändning, problemlösning i olika situationer och effekter.

Denna endagskurs passar bra för dig som antingen gått grundkursen eller fortsättningskursen. Det finns goda möjligheter att få repetera, ställa frågor och såklart praktisera det vi lärt oss. Vi samlas vid Studieförbundets lokaler kl 10.00. Ta gärna med något att äta och varma kläder. Välkomna med anmälan till Studieförbundet Vuxenskolan, Mora.

 

Jumping Spider